Nagrody
Twórcy
Reżyseria:
Hirokazu Kore-eda
Obsada:
Sakura Ando, Sakura Ando; Soya Kurokawa
Rok produkcji:
2024
Kraj produkcji:
Japonia
Czas trwania:
126 min
Opis
Nagrodzony Złotą Palmą mistrz storytellingu Kore-eda Hirokazu powraca z nowym, subtelnym i niezwykle poruszającym filmem. W „Monsterze” tworzy pełną zaskoczeń, doskonale skonstruowaną opowieść o dziecięcych tajemnicach.
„Monster” ukazuje trzy perspektywy tej samej, z pozoru prostej, historii. Bójka w szkole, moralnie niepewny nauczyciel i matka walcząca o syna. Kolejne puzzle układane są przez Kore-edę z chirurgiczną precyzją i odsłaniają przed widzem sekrety bohaterów. Opowieść o tym, jak przyjaźń, miłość i odrzucenie tak często istnieją w tym samym kontinuum.
Emocje filmowe potęgowane są przez najwyższej próby ścieżkę dźwiękową, będącą ostatnią pracą nagrodzonego Oscarem kompozytora Ryuichiego Sakamoto.
Walory edukacyjne
Nagrodzony Złotą Palmą za scenariusz film „Monster” w reżyserii Hirokazu Kore-edy, to subtelna i niezwykle poruszająca historia o niszczącej sile przemocy i uzdrawiającej mocy przyjaźni. Zagadnienia można tu mnożyć i na pewno w trakcie rozmowy z młodzieżą pojawią się takie, które będą ważne dla Państwa uczniów i uczennic.
Scenariusz lekcji do filmu „Monster” został przygotowany na godzinę wychowawczą w szkole ponadpodstawowej. Towarzyszy mu uzupełniający materiał na temat przemocy rówieśniczej – najbardziej obecnie rozpowszechnionej formy krzywdzenia, której doświadczają młode osoby.
Zaproponowane dla uczniów i uczennic ćwiczenia spełniają szereg zadań nałożonych na szkoły:
- Pomagają kształtować postawy prospołeczne, sprzyjające aktywnemu uczestnictwu młodzieży w życiu społecznym szkoły.
- Działają również na rzecz upowszechniania wśród młodych osób wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowania właściwych postaw wobec zagrożeń.
Przede wszystkim jednak przeprowadzenie zajęć w oparciu o zaproponowany scenariusz może stać się pretekstem do świadomego wdrażania standardów ochrony dzieci – rozwiązania, które stawia ochronę dziecka w centrum działań i wartości instytucji i tym samym pomaga tworzyć bezpieczne, wolne od przemocy i przyjazne środowisko we wszystkich podmiotach działających na rzecz dzieci, w tym w szkołach. Ustawa nakładająca obowiązek wprowadzenia standardów weszła w życie 15 lutego 2024 r.










